Subject: Selgitustaotlus seoses tubakatoodete riigilõivudega
From: "Armin Heinsaar | WIDEN" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Margus Reiland | WIDEN" <[email-masked]>
Date: Mon, 30 Jun 2025 15:12:20 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud Sotsiaalministeerium,

Advokaadibüroo WIDEN klient on OÜ SIGARI MAJA.

Vandeadvokaat Margus Reilandi palvel edastan Teile alltoodud
selgitustaotluse.

Alates 31.01.2026 jõustub TubS § 381 järgmise sõnastusega „(1) Tubakatoote
või tubakatootega seonduva toote käitleja poolt tubakatootest või
tubakatootega seonduvast tootest teavitamise nõuete rikkumise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.“

1.	Kui tubakatoode on pärast TubS § 381 jõustumist teavitatud EU-CEG
(The EU Common Entry Gate) andmebaasis, kuid tubakatoode ei ole
Terviseameti poolt avaldatud (või on kustutatud) Terviseameti Exceli
tabelis (TubS § 10 lg 4), sest tubakatoote eest ei ole tasutud RLS §-is
2984 või TubS § 104 lg-s 4 nimetatud riigilõive, siis kas tegemist on
tubakatootega, mille puhul on TubS § 381 tähenduses teavitamise nõudeid
rikutud? Kas sellise tubakatoote käitlemine on pärast TubS § 381
jõustumist keelatud?

2.	Kui tubakatoode pole pärast TubS § 381 jõustumist teavitatud
EU-CEG andmebaasis, kuid on Terviseameti poolt avaldatud Terviseameti
Exceli tabelis (TubS § 10 lg 4), siis kas tegemist on tubakatootega, mille
puhul on TubS § 381 tähenduses teavitamise nõudeid rikutud? Kas sellise
tubakatoote käitlemine on pärast TubS § 381 jõustumist keelatud?

3.	Kas TubS § 381 lg 2 alusel on pärast 31.01.2026 võimalik isikute
karistamine, kellel puudub tubakatoodete teavitamise kohustus TubS § 10
alusel? Sellised isikud on näiteks tubakatoodete jaemüüjad, kes ei tooda
ise tubakatooteid Eestis ega too ise tubakatooteid Eestisse võõrandamiseks
(nt väiksemad jaemüüjad).

4.	Kas TubS § 381 lg 2 alusel on pärast 31.01.2026 võimalik isikute
karistamine, kes on TubS § 10 alusel tubakatooteid teavitama kohustatud
isikuteks, kuid kelle eest on tubakatoote teavituse EU-CEG andmebaasis
esitanud kolmas isik? Sellised isikud on näiteks tubakatoodete importijad,
kes paluvad EU-CEG-is tubakatooted teavitada tubakatoodete tootjate poolt.

5.	Kas Sotsiaalministeeriumi hinnangul peab tubakatoodet Eestisse
võõrandamiseks toov isik esitama tubakatoote kohta EU-CEG andmebaasis
teavituse ka siis, kui Eestisse võõrandamiseks toodav tubakatoode on juba
varasemalt tubakatootja poolt Eesti turu jaoks EU-CEG andmebaasis
teavitatud? Ehk praktikas peaks ühe tubakatoote kohta tekkima 2 teavitust
EU-CEG-is ja Terviseameti Exceli tabelis.

6.	Kas Sotsiaalministeeriumi hinnangul on lubatav olukord, kus
tubakatoodet Eestisse võõrandamiseks toova isiku eest (TubS § 10 lg 1)
esitab EU-CEG-is tubakatoote teavituse ja maksab riigilõivu kolmandas
riigis asutatud tubakatootja, kes ei ole TubS § 10 lg 1 alusel kohustatud
tubakatoodet teavitama. Kui kolmandast riigist pärit tubakatootja on
Eestisse võõrandamiseks toodava tubakatoote teavitanud ning riigilõivu
tasunud, kuid seda pole teinud tubakatoodet võõrandamiseks Eestisse toov
isik, siis kas tubakatoodet Eestisse võõrandamiseks toov isik rikub
tubakatootest teavitamise nõudeid ja vastutab TubS § 381 alusel?

Täiendavalt selgitan, et sarnaseid küsimusi on küsitud Terviseametilt,
kuid Terviseamet on soovitanud pöörduda Sotsiaalministeeriumi poole.

Lugupidamisega

_____________________________

Armin Heinsaar

WIDEN

Associate | Advokaat

Tel: +372 5883 7510

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Rävala pst 4, Tallinn 10145, Estonia |  <http://www.widen.legal/>
www.widen.legal | +372 640 0250

WIDEN is the new Baltic joint name and trademark of former Estonian law
firm LEXTAL, Latvian law firm RER LEXTAL and Lithuanian law firm ILAW
LEXTAL.

This email may contain PRIVILEGED and / or CONFIDENTIAL information and is
intended only for the individual named. If you are not the named
addressee, you should not disseminate, distribute, or copy this email.
Please notify the sender immediately if you have received this email by
mistake and delete this email from your system. For information on how we
process your personal data, please review our
<https://widen.legal/privacy-policy/> Privacy Policy.